نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2431
-
الف
+

نخستین اجرای نمایشنامه فردوسی در تاجیکستان / برادری تهران و دوشنبه ناگسستنی است

برای نخستین بار نمایشی با موضوع «حکیم ابوالقاسم فردوسی» در شهر دوشنبه توسط هنرمندان تاجیک اجرا شد.

برای نخستین بار نمایشی با موضوع «حکیم ابوالقاسم فردوسی» با حضور «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان در شهر دوشنبه توسط هنرمندان تاجیک اجرا شد.

به گزارش آی فیلم 2 ، نمایشی با موضوع «حکیم ابوالقاسم فردوسی» با حضور «محمدتقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و جمع کثیری از تاجیکان و ایرانیان مقیم در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان توسط هنرمندان تاجیک اجرا شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان بعد از اجرای این نمایش با اهدای نسخه ای فاخر از شاهنامه فردوسی به آقای «عثماناف» کارگردان نمایش، از زحمات وی و سایر هنرمندان این نمایش قدردانی کرد.

«صابری» در سخنانی گفت : فردوسی تاریخ نیاکان مان را به خوبی به تصویر کشید و باعث استحکام و اتحاد اقوام و ساکنان تمدن پر عظمت و مشترک ما شد. تمدنی که ایرانیان و تاجیکان بدان فخر و مباهات می‌کنند.

وی با اشاره به نامگذاری روز 25 ثور(اردیبهشت) به نام روز فردوسی در تقویم ایران اظهار داشت: در آستانه این روز، امروز در این تالار تاریخی، شاهد نمایش هنرمندانه فردوسی توسط جمعی از برترین هنرمندان و بازیگران تیاتر کشور دوست و عزیزمان تاجیکستان بودیم.

«صابری» افزود : این نمایش زیبا و هنرمندانه ادای احترامی است به محضر فردوسی بزرگ از طرف هم زبانان و هم فرهنگان تاجیک و ارج گذاری این نمایش به فردوسی و اثر سترگ او شاهنامه، رشته‌های ناگسستنی و برادری دو ملت ایران و تاجیکستان را بار دیگر اثبات نمود.

سفیر ایران گفت: امیدوارم در ایران و تاجیکستان، شاهد خلق آثار هنری بیشتری در مورد سرمایه ها و بزرگان ادبی، تاریخی و فرهنگی مشترک خود باشیم.

پیش از آغاز نمایش «آرتیق قادر» هنرمند شهیر تاجیک گفت : برای نخستین بار است که در تاجیکستان نمایشی در مورد فردوسی بزرگ، بر اساس داستان «شاهنامه» و رمان «فردوسی» نوشته «ساتم الغ زاده» نویسنده نام آشنای تاجیک تهیه شده است.

به نقل از ایرنا ، «قادر» در پایان با تاکید بر اشتراکات فراوان مردم تاجیکستان و ایران، شعر مشهور« لایق شیرعلی» شاعر فقید تاجیک درخصوص پیوندهای ایرانیان و تاجیکان را قرائت کرد که مورد اقبال گرم حضار قرار گرفت.

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر